Tuesday, November 9, 2010

Sang Pemimpi filem sequence kepada Laskar Pelangi .: MESTI TONTON:.


Filem sang Pemimpi merupakan filem sequence kepada filem Laskar Pelangi yang telah mencapai kejayaan besar. Seperti yang dimaklumi filem Laskar Pelangi ini telah berjaya memberi inspirasi kepada jutaan manusia sehingga ramai yang telah berkunjung ke lokasi sebenar pembikinan filem ini iaitu di Belitong. Filem Laskar Pelangi mengisahkan kisah benar sekumpulan kanak kanak yang menuntut di sebuah sekolah yang dhaif dan serba kekurangan.


Turut melakukan ulasan bagi filem ini ialah Dr. Asri dalam kolumnya di Malaysiakini. Ulasan beliau boleh di baca disini. Menurut beliau "Watak 'Lintang' dalam filem itu amat menyentuh jiwa. Itu filem kedua Indonesia yang saya tonton sehingga habis". Beliau terut menceritakan sahabatnya seorang pensyarah Universiti Sains Malaysia (USM), setelah dicadangkannya menonton Laskar Pelangi, rakannya itu menontonnya sebanyak berbelas kali dan menangis setiap kali menonton.


Sang Pemimpi pula merupakan kesinambungan kepada kisah ini yang mana landskap cerita ini pula mengisahkan kumpulan kanak-kanak tersebut yang meningkat ke alam ramaja. Menurut riview awal yang diceritakan oleh sahabat yang telah menonton, filem ini tidak kurang hebatnya yang mana mampu memberi inspirasi kepada penonton.


Semoga kita semua dapat mengambil segala manfaat daripada filem-filem seumpama ini.

No comments:

Post a Comment