Friday, June 4, 2010

Golongan Yang Lebih Melampau Dari Iblis


Abdullah bin Mas’ud r.a berkata, bahawa roh Firaun dan ahli keluarganya diletakkan oleh Allah SWT ke dalam rongga tubuh seekor burung hitam. Burung tersebut membawa roh Firaun ke atas kawah api neraka setiap hari sebanyak dua kali sehingga menjelang hari qiamat.

Allah SWT memperlakukan demikian kepada roh Firuan selaku balasan di atas kejahatannya yang tiada tolok bandingnya, dia adalah makhluk pertama di muka bumi yang mendakwa dirinya adalah tuhan. Belum ada makhluk yang mendakwa dirinya sebagai tuhan, hatta Iblis sekalipun.

Mungkin orang akan bertanya, jenis apakah burung hitam itu yang terdaya dan mampu terbang diatas kawah api neraka itu? Sesungguhnya setiap ciptaan Allah itu adalah sesuai dengan keadaan tempat dan zamannya mereka berada. Allah SWT ciptakan burung hitam sesuai dengan tugasnya, ada juga malaikat yang ditugaskan menjaga neraka ataupun mengangkat api neraka, sedangkan malaikat itu tidak terbakar.

Di daerah Besut juga pernah gempar dengan dakwaan seorang lelaki tua bahawa diarinya adalah tuhan dan memiliki kerjaan langit. Adalah roh lelaki ini juga akan diperlakukan sama seperti roh Firaun? Sama-sama kita mengambil iktibar..

Aku cinta Allah!!

……

No comments:

Post a Comment