Tuesday, June 1, 2010

KRITIK terhadap siri "SAYANG CENDANA"


Assalamualaikum..

Saya sangat terpanggil untuk mengkritik rancangan di tv3 dan tv9 iaitu slot SAYANG CENDANA yang sedang ditayangkan. Jika diamati dari aspek hiburan, tiada masalah kerana ianya sangat menghiburkan. Namun dari aspek ilmiah, cerita ini mempunyai unsur "khurafat" .Unsur khurafat yang saya maksudkan ialah watak cendana itu sendiri dan kuasa ajaib kononnya dapat menyembuhkan kecacatan hakimi.

Sesungguhnya kuasa penyembuh milik mutlak Allah SWT. Saya yakin andai ditonton oleh anak kecil tanpa pengawasan oleh orang dewasa (menjelaskan semula) ia boleh mempengaruhi corak berfikirnya. . Maka kepada mereka yang mempunyai kefahaman Islam, eloklah berusaha mengelakkan dari menonton siri Sayang Cendana ini kerana ianya akan menyebabkan kesan yang besar.

Bagaimana??

Mudah sahaja. anda menonton siri ini, maka rating tayangan ini meningkat. kesannya, akan lebih banyak cerita berkonsepkan seperti ini (berunsur khurafat) kerana ianya mendapat sambutan hangat masyarakat. Penegasan.. Saya sekali lagi mengkritik siri "SAYANG CENDANA" diatas kesedaran dan tanggungjawab terhadap masyarakat.. Kepada mereka yang terlibat dengan penerbitan rancangan ini, pohon maaf andai mengguris hati. Aku cinta ALLAH. sekian Wassalam..

1 comment:

  1. tul..tp dh tue slot dongengkn..
    sumenye bgntung kpda yg mnonton..juz agp sbgai hiburan+slot yg dpt ceria khidupan ptg..:d

    gpon slot lagenda cmtu slalu diselitkn psanan agar org dwsa sntisa mmberi pjelasn thdp stiap scene yg dilakonkn kpd anak2..so ble dh ngok bsme kuarge,bkn sje dpt mjelaskn pkara yg mybe mbwa kpda 'khurafat' malah dpt mgeratkn ukhwah kkluargaan:D

    sjeje lalu cni bg komentar pd anda
    truskan mnulis blog..
    peace bro;)

    ReplyDelete